Share record |
![]() ![]() |
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/11497
Document type: | Dissertação |
Title: | Funções executivas na educação infantil : perspectivas docentes |
Author: | Santos, Thais Covalski dos ![]() |
Advisor: | Santos, Bettina Steren dos |
First advisor-co: | Silva, Karla Fernanda Wunder da |
Abstract (native): | As funções executivas influenciam nossos pensamentos, emoções, atitudes e comportamentos, predizendo o sucesso em muitas áreas da vida: saúde física e mental, socioemocional, intelectual, profissional e financeira. Pesquisas no contexto da Educação Infantil, indicam que por meio de atividades lúdicas, brincadeiras e da própria rotina essas habilidades podem ser incrementadas possibilitando para a criança um melhor aproveitamento da Educação Infantil e uma transição mais segura para os Anos Iniciais e demais etapas escolares. Nesse estudo, cujo objetivo foi de compreender os conhecimentos dos docentes de Educação Infantil acerca das funções executivas, participaram da pesquisa 68 professores, cujas respostas foram analisadas a partir da metodologia de Análise de Conteúdo. Evidenciou-se nos resultados a importância das funções executivas na Educação Infantil, questões comportamentais em sala potencialmente influenciadas por funções executivas pouco desenvolvidas, além da necessidade de uma formação adequada para os professores da Educação Infantil |
Abstract (english): | Executive functions influence our thoughts, emotions, attitudes and behaviors, predicting success in many areas of life: physical and mental health, socio-emotional, intellectual, professional and financial. Research in the context of Early Childhood Education indicates that through playful activities, games and routines, these skills can be improved, allowing children to make better use of Early Childhood Education and a safer transition to the Early Years and other school stages. In this study, whose objective was to understand the knowledge of Early Childhood Education teachers about executive functions, 68 teachers participated in the research, whose responses were analyzed using the Content Analysis methodology. The results showed the importance of executive functions in Early Childhood Education, behavioral issues in the classroom potentially influenced by poorly developed executive functions, in addition to the need for adequate training for Early Childhood Education teachers. |
Keywords: | Educação Infantil Funções Executivas Intervenções Pedagógicas Early Childhood Education Executive Functions Interventions |
CNPQ Knowledge Areas: | CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
Institution Acronym: | PUCRS |
Department: | Escola de Humanidades |
Program: | Programa de Pós-Graduação em Educação |
Access type: | Acesso Aberto |
Fulltext access restriction: | Trabalho não apresenta restrição para publicação |
URI: | https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/11497 |
Issue Date: | 26-Nov-2024 |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação em Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
THAIS COVALSKI DOS SANTOS_DIS.pdf | THAIS_COVALSKI_DOS_SANTOS_DIS | 709.71 kB | Adobe PDF | ![]() Download/Open Preview |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.