Export this record: EndNote BibTex

Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9756
Document type: Tese
Title: Avaliação da viabilidade de intervenção adaptada do treinamento de habilidades em regulação emocional da terapia comportamental dialética para usuários de crack
Author: Schneider, Jaluza Aimèe 
Advisor: Habigzang, Luísa Fernanda
Abstract (native): Apesar de o uso de crack ser um problema grave de saúde mental em nível nacional, percebese escassez de estudos que busquem avaliar intervenções com real potencial de efetividade, por meio de estudo de viabilidade, considerando as subpopulações entre os usuários e as especificidades contextuais existentes. Assim, esta tese de doutorado teve como objetivo geral contribuir no tratamento do usuário de crack, evidenciando a relevância das habilidades de regulação emocional para tal população. A Introdução da presente tese descreve brevemente a motivação pessoal e o embasamento teórico-epistemológico para a construção dos quatro estudos que compõe as seções teórica e empírica. A seção teórica inicia com o estudo 1, intitulado “History of violence and emotional regulation as risk factors for substance use disorders among women”. Trata-se de um capítulo de livro que discute a desregulação emocional entre mulheres usuárias de crack vítimas de algum tipo de violência durante sua vida. O segundo estudo teórico foi uma revisão sistemática sobre estudos clínicos de intervenções com foco na regulação emocional para transtorno por uso de substâncias, intitulado “Emotional regulation interventions for substance users: a systematic review”. A seção empírica inicia com o estudo 3, “Translation, cultural adaptation and validity evidence of the negative mood regulation scale for the brazilian context”, que objetivou adaptar uma escala de avaliação das expectativas do indivíduo sobre regular suas emoções negativas. Os resultados indicaram evidências psicométricas de validade e de fidedignidade adequadas para a aplicação do instrumento na população brasileira. E por fim, o estudo 4, “Avaliação da viabilidade de intervenção adaptada do treinamento de habilidades em regulação emocional da terapia comportamental dialética para usuários de crack”, analisou a viabilidade da intervenção adaptada para usuários de crack através dos critérios de demanda, adaptação da intervenção, implementação, aceitabilidade pelo público-alvo e dados preliminares de efetividade. Os resultados indicaram que a intervenção contribuiu para melhora nos indicadores clínicos e mostrou-se viável para aplicação em serviços para tratamento destes pacientes. Os dados preliminares de efetividade sugerem que a intervenção pode contribuir para o tratamento de pacientes e estudos futuros com delineamentos mais robustos poderão avaliar sua efetividade e eficácia.
Abstract (english): Although crack use is a serious health problem at a national level, there is a scarcity of studies that seek to evaluate interventions with real potential for effectiveness, through feasibility studies, considering the subpopulations among users and the existing contextual specificities. Thus, this doctoral thesis had the general aim of contributing to the treatment of crack users, highlighting the relevance of emotional regulation skills for this population. The Introduction to this thesis briefly describes personal motivation and the theoretical-epistemological basis for the construction of the four studies that make up the theoretical and empirical sections. The theoretical section begins with study 1, entitled “History of violence and emotional regulation as risk factors for substance use disorders among women”. It is a book chapter that discusses emotional dysregulation among female crack users’ victims of some form of violence during their lifetime. The second theoretical study was a systematic review about clinical studies of interventions focusing on emotional regulation for substance use disorder, entitled “Emotional regulation interventions for substance users: a systematic review”. The empirical section begins with study 3, “Translation, cultural adaptation and validity evidence of the negative mood regulation scale for the Brazilian context”, which aimed to adapt a scale for assessing individual expectations of regulating negative emotions. The results indicated adequate psychometric evidence of validity and reliability for the Brazilian population. Finally, study 4, “Evaluation of the feasibility of an intervention adapted from the skills training in emotional regulation of dialectical behavioral therapy for crack users”, analyzed the feasibility of the intervention adapted for crack users through the criteria of demand, intervention adaptation, implementation, acceptability by the target sample and preliminary effectiveness data. The results indicated that the intervention contributed to the improvement in clinical indicators and proved to be viable for application in clinics for the treatment of these patients. Preliminary data on effectiveness suggest that the intervention may contribute to the treatment of patients and future studies with more robust designs may evaluate its effectiveness and efficacy.
Keywords: Transtorno por Uso de Substâncias
Crack(uso)
Regulação Emocional
Terapia Comportamental Dialética
Viabilidade
Substance Use Disorder
Crack (use)
Emotional Regulation
Dialectical Behavior Therapy
Clinical Study
Viability
CNPQ Knowledge Areas: CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Institution Acronym: PUCRS
Department: Escola de Ciências da Saúde
Program: Programa de Pós-Graduação em Psicologia
Access type: Acesso Aberto
Fulltext access restriction: Trabalho será publicado como artigo ou livro
Time to release fulltext: 60 meses
Date to release fulltext: 24/06/2026
URI: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9756
Issue Date: 24-Mar-2021
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Psicologia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TES_JALUZA_AIMEE_SCHNEIDER_CONFIDENCIAL.pdfJALUZA_AIMEE_SCHNEIDER_TES406.32 kBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.