Export this record: EndNote BibTex

Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9542
Document type: Dissertação
Title: O mesmo te quero
Author: Wolff, Renata Fonseca 
Advisor: Monteiro, Charles
Abstract (native): Esta dissertação consiste em uma obra ficcional (romance), acompanhada de um ensaio teóricoreflexivo que a suporta e precede. Parte-se do conto “O inferno tão temido”, do escritor uruguaio Juan Carlos Onetti, e adota-se uma versão da sua personagem Gracia César, desta vez deslocada à centralidade formal da narrativa, a título de reconstituição (ficcional, com implícita intertextualidade), expansão e complexização de seu caráter e dos fatos reais que inspiraram a criação de Onetti. O texto criativo tem como eixo narrativo imediato os preparativos da atriz para uma aguardada estreia dramática no teatro, entre 1976 e 1977, e, em outros eixos, retrocedendo na cronologia, as movimentações da mesma atriz, em início de carreira, na Argentina do início dos anos 1950, em paralelo com as de outra personagem, uma jornalista, iniciando uma reportagem às vésperas da ditadura cívico-militar instaurada naquele país em 1976. O ensaio reflexivo descreve as origens da concepção da narrativa, as investigações empreendidas no seu desenvolvimento, o impacto dessas investigações na forma e no conteúdo da obra criativa, e um estudo teórico sobre a posição de Juan Carlos Onetti como autor e leitor da própria obra, bem como sobre a estrutura e os temas do conto “O inferno tão temido” que embasam o interesse em organizar uma peça ficcional na qual Gracia figure como personagem central.
Abstract (english): This dissertation consists of a piece of fiction (a novel), accompanied by a theoretical-reflective essay which supports and precedes it. Its starting point is the short story “So feared a hell”, by Uruguayan writer Juan Carlos Onetti. It adopts a version of the character of Gracia César, this time shifted towards formal centrality in the narrative, as a way of reconstructing (fictionally, with implied intertextuality), expanding and complicating her character as well as the actual events that inspired Onetti’s creation. The creative text’s immediate narrative axis follows the actress from 1976 to 1977, as she prepares for a much anticipated dramatic début in the theatre. In other axes, and going back chronologically, there are the actress’s journeys as she begins her career in early 1950s’ Argentina, concurrent with those of another character, a journalist in the early stages of a story on the brink of the civilian-military dictatorship installed in that country in 1976. The reflective essay describes the origins of the narrative’s conception, the research undertaken in its development, and the impact of that research upon the creative piece’s format and matter. It also contains a theoretical study of Juan Carlos Onetti’s position as author and reader of his own work, as well as of the structure and themes of the short story “So feared a hell” that substantiate the desire to weave a fictional piece centered around Gracia as its main character.
Keywords: O Mesmo Te Quero
Gracia César
Juan Carlos Onetti
O Inferno Tão Temido
Intertextualidade
Love You as I Do
Gracia César
Juan Carlos Onetti
So Feared a Hell
Intertextuality
CNPQ Knowledge Areas: LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Institution Acronym: PUCRS
Department: Escola de Humanidades
Program: Programa de Pós-Graduação em Letras
Access type: Acesso Aberto
Fulltext access restriction: Trabalho será publicado como artigo ou livro
Time to release fulltext: 60 meses
Date to release fulltext: 13/04/2026
URI: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9542
Issue Date: 1-Mar-2021
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Letras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DIS_RENATA_FONSECA_WOLFF_CONFIDENCIAL.pdfRENATA_FONSECA_WOLFF_DIS609.08 kBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.