Share record |
![]() ![]() |
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/11127
Document type: | Dissertação |
Title: | Entrecruzamento de trajetórias : autobiografias de Maria Firmina Dos Reis e Nísia Floresta como ancoragem para o ensino de história |
Author: | Elias, Beatriz Berr ![]() |
Advisor: | Eggert, Edla |
Abstract (native): | Essa dissertação apresenta um percurso autobiográfico com estudos hermenêutico feministas em obras de Nísia Floresta, “Itinerário de uma viagem à Alemanha” (1857), e de Maria Firmina dos Reis, “Álbum” (1853 – 1901). A questão de pesquisa busca entender como a escrita autobiográfica das duas autoras pode ancorar a articulação consciente desse tipo de conhecimento para um ensino de História emancipatório? Os estudos autobiográficos promoveram uma reflexão sobre a categoria de ancoragem como elemento proponente para um ensino de História mais inclusivo. As autorias femininas estudadas possibilitaram uma reflexão sobre a democratização das obras de mulheres que chegam (ou não chegam) para estudos nas salas de aula |
Abstract (english): | In this master's research, an autobiographical journey of the author with feminist hermeneutical studies in the works of Nísia Floresta, "Itinerary of a Journey to Germany" (1857), and Maria Firmina dos Reis, "Album" (1853 - 1901), is presented. The research question seeks to understand how the autobiographical writing of these two authors can serve as a conscious anchor for this type of knowledge in the contexto of emancipatory History education. These two autobiographical texts prompted a reflection on the concept of anchoring as a driving force for a more inclusive History education. The female authorship of the studied authors and the master's student also enabled a reflection on the democratization of women's works that make their way (or don't make their way) into the classroom for study |
Keywords: | Maria Firmina dos Reis Nisia Floresta Ensino de História Inclusivo Ancoragem Hermenêutica Feminista Maria Firmina dos Reis Nísia Floresta Inclusive History Education Anchoring |
CNPQ Knowledge Areas: | CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
Institution Acronym: | PUCRS |
Department: | Escola de Humanidades |
Program: | Programa de Pós-Graduação em Educação |
Access type: | Acesso Aberto |
Fulltext access restriction: | Trabalho não apresenta restrição para publicação |
URI: | https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/11127 |
Issue Date: | 16-Jan-2024 |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação em Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação - Beatriz Berr Elias.pdf | BEATRIZ_BERR_ELIAS_DIS | 1.18 MB | Adobe PDF | ![]() Download/Open Preview |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.