Share record |
|
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/7291
Document type: | Dissertação |
Title: | Espaços e personagens em Vozes da selva, de Horácio Quiroga : abrindo caminhos para a literatura hispano-americana nas aulas de LE |
Author: | Soares, Caroline Ferreira |
Advisor: | Kohlrausch, Regina |
Abstract (native): | Este trabalho propõe um estudo da contística do escritor uruguaio Horacio Quiroga, visando observar a relação entre espaço e personagem. Seu objetivo está, para além da teoria, em perceber como os conceitos aos quais recorremos podem ser aproveitados no ensino de literatura hispano-americana na aula de língua espanhola para brasileiros. Para isso realiza-se um passeio pelas teorias do conto (POE, 1842; PROPP, 1984 [1928]; CORTÁZAR, 2011 [1974]; MOISÉS, 1983 [1983]; GOTLIB, 2006 [1990]; KIEFER, 2011), do espaço (SARMIENTO, 1996 [1845]; WILLIAMS, 1989 [1921]; BACHELARD, 1988 [1957]; LINS, 1976; DIMAS, 1994) e da personagem (CÂNDIDO, 1981; MOISÉS, 1983; REIS, 1999), com vistas a apresentar uma reflexão sobre o aproveitamento do conto hispano-americano no currículo do ensino médio no Brasil. A partir disso, fundamentados, principalmente, no método teórico-metodológico de Cosson (2006), apresentamos o passo a passo de uma sequência didática expandida de letramento literário, tomando como exemplo o conto “Los desterrados”, em sua versão original, em espanhol, acompanhada ainda de sugestões que oportunizam possíveis abordagens interdisciplinares. |
Abstract (english): | This work aims to study the short stories of uruguayan author Horacio Quiroga, focusing on the observation of the relation between literary space and character. Beyond theory, its goal is to realize how the concepts we resort to can be reused in Spanish-American literature teaching in Spanish language classes for brazilians. In order to do so, we explore short story theories (POE, 1842; PROPP, 1984 [1969]; CORTÁZAR, 2011 [1974]; MOISÉS, 1983 [1983]; GOTLIB, 2006 [1990]; KIEFER, 2011), and space (SARMIENTO, 1996 [1845]; WILLIAMS, 1989 [1921]; BACHELARD, 1988 [1957]; LINS, 1976; DIMAS, 1994) and literary character theories (CÂNDIDO, 1981; MOISÉS, 1983; REIS, 1999), in the interest of presenting a reflection about the use of the Spanish-American short story in the brazilian High School curriculum. Primarily based on the methodological and theoretical method of Cosson (2006), a step by step of a literary expanded teaching sequence using as an example the short story “Los Desterrados” in its original version in spanish, along with suggestions which can make way for interdisciplinary approaches. |
Keywords: | Teoria da Literatura Literatura Hispano-Americana Horacio Quiroga Espaço Personagem Ensino Língua Espanhola |
CNPQ Knowledge Areas: | LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
Institution Acronym: | PUCRS |
Department: | Escola de Humanidades |
Program: | Programa de Pós-Graduação em Letras |
Access type: | Acesso Aberto |
URI: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/7291 |
Issue Date: | 23-Jan-2017 |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação em Letras |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DIS_CAROLINE_FERREIRA_SOARES_COMPLETO.pdf | Texto Completo | 3.84 MB | Adobe PDF | Download/Open Preview |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.