Export this record: EndNote BibTex

Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3440
Document type: Dissertação
Title: Força como interação : uma proposta de ensino fundamentada na teoria da aprendizagem significativa
Author: Baccon, Lucilene 
Advisor: Lahm, Regis Alexandre
Abstract (native): A presente pesquisa baseada nos princípios da Teoria da Aprendizagem Significativa investigou de que forma as estratégias de uma proposta diferenciada de ensino sobre o tema Força como Interação auxilia na aprendizagem dos alunos de 8ª série. A abordagem qualitativa proporcionou o planejamento de uma Unidade de Aprendizagem. Inicialmente identificaram-se os conhecimentos prévios dos Alunos referentes ao tema a fim de propor atividades potencialmentes significativas objetivando, assim, promover uma evolução no Perfil de Concepções dos Alunos investigados. Um ambiente propício para o diálogo, questionamento e socialização foi proporcionado. A investigação utilizou com instrumento de coleta de dados questionários: inicial, intermediário e final; bem como anotações diárias das interlocuções orais dos Alunos. Os dados obtidos foram analisados a luz da Análise Textual Discursiva numa abordagem fenomenológico-compreensiva. Observou-se que além dos aspectos cognitivos (aprendizagem de conceitos) houve uma melhoria na autonomia e autoconfiança dos Alunos.
Abstract (english): The present research, based on elements of the Significative Apprenticeship Theory, investigated which ways the strategy of a different teaching proposition about the strength as interaction helps in the apprenticeship of the students at 8th grade. The qualitative approaching offered the planning of a apprenticeship unit. Firstly, we identified the students previous knowledge referred to the theme in order to propose potentially significative activities objectifying, then, stimulate an evolution in the conception profile of the investigated students. A propitious atmosphere to the dialogue, questions and socialization was provided. The investigation used a questionnaire as data glean instrument: first, intermediate and final, as daily notes of student s oral speaking. The data were analyzed through the discursive textual analysis in a phenomenological- understanding approaching. We noticed that besides the cognitive aspects (apprenticeship of concept), there was an improvement at students autonomy and self-confidence.
Keywords: EDUCAÇÃO
APRENDIZAGEM
MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
CNPQ Knowledge Areas: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: BR
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Institution Acronym: PUCRS
Department: Faculdade de Fíca
Program: Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática
Access type: Acesso Aberto
URI: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3440
Issue Date: 27-Aug-2008
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
446388.pdfTexto Completo796.06 kBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.