Export this record: EndNote BibTex

Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8783
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorToscani, Carolina Lemos-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1802684527451162por
dc.contributor.advisor1Marczak, Sabrina dos Santos-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9458496222461501por
dc.contributor.advisor-co1Steinmacher, Igor-
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5529725593221391por
dc.date.accessioned2019-07-04T11:18:48Z-
dc.date.issued2018-03-26-
dc.identifier.urihttp://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8783-
dc.description.resumoOpen Source Software (OSS) projects depend on volunteers’ contributions and need a continuous influx of newcomers for their sustainability. However, newcomers face many barriers when making their first contribution. In a previous work, a web based portal called FLOSSCoach was proposed to support the first contribution of newcomers to OSS. The preliminary evaluation of the portal indicated that FLOSSCoach has played an important role in guiding newcomers and in lowering barriers related to the orientation and the contribution processes. On the other hand, gamification is widely used to engage and motivate people to accomplish tasks and improve their performance. The main goal of this research is to gamify the FLOSSCoach portal aiming to identify how gamification can support the newcomers first contributions in OSS projects. We used a Generic Framework for apply gamification in environments to guide the gamification, that result eight game elements. From these results, a preliminary FLOSSCoach gamification proposal was built in the and the proposal evaluation was conducted with wireframes FLOSSCoach Gamification Proposal phase. Changes and a second evaluation with high-fidelity prototype in the second, during the Proposal Refinement. As a result of this process, we have the FLOSSCoach gamification proposal.por
dc.description.abstractOs projetos de Software Livre dependem das contribuições de voluntários e precisam de um influxo contínuo de novatos para sua sustentabilidade. No entanto, os novatos enfrentam muitas barreiras ao fazer sua primeira contribuição. Em um trabalho anterior, um portal web chamado FLOSSCoach foi proposto para apoiar a primeira contribuição desses aos projetos de Software Livre. A avaliação preliminar do portal indicou que o FLOSSCoach desempenhou um papel importante na orientação desses novatos e na redução das barreiras relacionadas aos processos de contribuição. Por outro lado, a gamificação é amplamente utilizada para envolver e motivar as pessoas a realizar tarefas a melhorar seu desempenho. Esta pesquisa sugere uma proposta de gamificação para o portal FLOSSCoach com o objetivo de apoiar as primeiras contribuições dos novatos em projetos de Software Livre. Um framework para auxiliar a gamificação em ambientes genéricos foi escolhido na literatura para guiar a escolha dos elementos. Deste processo, oito elementos de jogos foram escolhidos e uma proposta preliminar de gamificação FLOSSCoach foi construída para o FLOSSCoach. Uma avaliação preliminar do projeto foi realizada com wireframes e, depois do refinamento da proposta, outra avaliação com protótipos de alta fidelidade, durante a fase de Refinamento do FLOSSCoach. Como resultado deste processo, temos a proposta de gamificação do FLOSSCoach.por
dc.description.provenanceSubmitted by PPG Ciência da Computação ([email protected]) on 2019-07-03T12:20:16Z No. of bitstreams: 1 CAROLINA LEMOS TOSCANI_DIS.pdf: 7462484 bytes, checksum: 1bc6f1d8230bc3ada361d219f14257bf (MD5)eng
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Sheila Dias ([email protected]) on 2019-07-04T11:07:10Z (GMT) No. of bitstreams: 1 CAROLINA LEMOS TOSCANI_DIS.pdf: 7462484 bytes, checksum: 1bc6f1d8230bc3ada361d219f14257bf (MD5)eng
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-07-04T11:18:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 CAROLINA LEMOS TOSCANI_DIS.pdf: 7462484 bytes, checksum: 1bc6f1d8230bc3ada361d219f14257bf (MD5) Previous issue date: 2018-03-26eng
dc.formatapplication/pdf*
dc.thumbnail.urlhttp://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/175845/CAROLINA%20LEMOS%20TOSCANI_DIS.pdf.jpg*
dc.languageengpor
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpor
dc.publisher.departmentEscola Politécnicapor
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.initialsPUCRSpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciência da Computaçãopor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectGamificationeng
dc.subjectNewcomerspor
dc.subjectOpen Source Softwarepor
dc.subjectCollaborationpor
dc.subjectQualitativepor
dc.subjectNovatoseng
dc.subjectSoftware Livreeng
dc.subjectColaboraçãoeng
dc.subjectQualitativoeng
dc.subject.cnpqCIENCIA DA COMPUTACAO::TEORIA DA COMPUTACAOpor
dc.titleThe use of gamification to support the onboarding of newcomers in osspor
dc.typeDissertaçãopor
dc.restricao.situacaoTrabalho não apresenta restrição para publicaçãopor
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CAROLINA LEMOS TOSCANI_DIS.pdfCAROLINA_LEMOS_TOSCANI_DIS7.29 MBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.