Share record |
|
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/2033
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Gomes, Deisiane de Oliveira | - |
dc.creator.Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4232228E0 | por |
dc.contributor.advisor1 | Perna, Cristina Becker Lopes | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782112J4 | por |
dc.date.accessioned | 2015-04-14T13:38:34Z | - |
dc.date.available | 2012-03-12 | - |
dc.date.issued | 2012-01-03 | - |
dc.identifier.citation | GOMES, Deisiane de Oliveira. Developing awareness raising of rhetorical aspects in English as an additional language. 2012. 84 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012. | por |
dc.identifier.uri | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/2033 | - |
dc.description.resumo | Aprender uma língua não é somente conhecer seu vocabulário, gramática e fonologia. Estes são, sem dúvida, aspectos importantes da língua. Por outro lado, para se tornar apto a comunicar-se eficientemente, o aprendiz também necessita estar familiarizado com os aspectos pragmáticos da língua. A fim de demonstrarmos isto, faremos uma análise de dois textos (um literário e outro político). A Retórica será discutida como sendo uma subárea da Pragmática, e analisando suas questões teóricas e aplicação. Posteriormente, será feita uma comparação da Retórica com as teorias de Atos de Fala e Implicaturas Conversacionais. O objetivo desta pesquisa é, então, comparar ambas as teorias e verificar se é possível trabalhar com ambas na mesma análise como ferramentas complementares para promover uma análise mais completa de textos e discursos. Com as considerações finais, pretende-se sugerir para professores de ILA, assim como para ensino de língua materna, estratégias que visam promover a tomada de consciência pragmática nos estudantes, nisto estando incluída a consciência retórica. | por |
dc.description.abstract | Learning a language is not just knowing its vocabulary, grammar and phonology. These are undoubtedly important aspects of language. On the other hand, in order to be able to communicate efficiently the learner also needs to be familiar with the pragmatic aspects of language. Bearing this in mind, we will propose an analysis of two texts (one literary and other political). We will discuss Rhetoric considering it a subarea of Pragmatics and analyze its theoretical issues and application. Afterwards we will compare it to Speech Act and Conversational Implicature theories. The aim of this research is, then, to compare both theories and check if it is possible to work with both in the same analysis as complementary tools to promote a more complete analysis of texts and speeches. With the final considerations we intend to suggest for English as Additional Language (EAL) teaching, as well as for first language teaching, strategies aspiring to promote pragmatic awareness raising skills among students, being included the rhetorical awareness. | eng |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2015-04-14T13:38:34Z (GMT). No. of bitstreams: 1 437305.pdf: 426541 bytes, checksum: 64e9c3f6149cf06c3e3dc83ede91bcfa (MD5) Previous issue date: 2012-01-03 | eng |
dc.format | application/pdf | por |
dc.thumbnail.url | http://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/9348/437305.pdf.jpg | * |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul | por |
dc.publisher.department | Faculdade de Letras | por |
dc.publisher.country | BR | por |
dc.publisher.initials | PUCRS | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | LINGUÍSTICA APLICADA | por |
dc.subject | RETÓRICA | por |
dc.subject | PRAGMÁTICA | por |
dc.subject | PERSUASÃO | por |
dc.subject | LÍNGUA ADICIONAL | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS | por |
dc.title | Developing awareness raising of rhetorical aspects in English as an additional language | por |
dc.title.alternative | Developing awareness raising of rhetorical aspects in English as an additional language | eng |
dc.type | Dissertação | por |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação em Letras |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
437305.pdf | Texto Completo | 416,54 kB | Adobe PDF | Download/Open Preview |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.