Export this record: EndNote BibTex

Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/10838
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCezar, Leticia Mello-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8826382383212437por
dc.contributor.advisor1Perna, Cristina Becker Lopes-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6405342131243110por
dc.date.accessioned2023-06-20T13:45:49Z-
dc.date.issued2023-02-27-
dc.identifier.urihttps://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/10838-
dc.description.resumoLinguists have extensively studied the use and function of discourse markers (DMs). The present research focuses on the use of DMs in a virtual classroom from an EMI extension course classroom. The investigation of the oral production of online classes at a pragmatic level is justified due to the importance of pragmatic aspects in environments of intercultural communication. For that, it is necessary to question whether DMs are more common to organize discourse or express intersubjective functions. In addition, do some of the DMs observed in the corpus classify outside of the functional categories described in the theoretical background? That way, the main objective is to analyze the spontaneous oral production of the online course in regard to the use and function of DMs. The study is characterized as a qualitative and exploratory research with a longitudinal approach based on non-participant observation. The methodology is grounded on the concepts of conversation analysis, corpus linguistics, and corpus pragmatics. The data is collected from the virtual meetings recordings conducted through a video conferencing platform. The corpus was transcribed through the software CLAN (Computerized Language Analysis). The results show that in some cases DMs were employed with a different function than the ones described in the literature or even with a weaker meaning when inside of sequences of DMs. Most of the observed DMs performed the function of organizing the discourse. At the end of the study, the entirety of the corpus was analyzed and further discussed in terms of the use and function of DMs in the context of online ESL classes. The discussion was established from both a theoretical and pedagogical standpoint. Future research could focus on the analysis of specific DMs in the context of L2 classrooms and on the explicit teaching of DMs to ESL learnerspor
dc.description.abstractO uso e a função de marcadores discursivos (MDs) têm sido amplamente estudados por linguistas. A presente pesquisa tem enfoque no uso de MDs em uma sala de aula virtual de um curso de extensão em língua inglesa. Devido à importância de aspectos pragmáticos em ambientes de comunicação intercultural, justifica-se a presente investigação da produção oral de aula online em níveis pragmáticos. Para tanto, é necessário questionar se o uso de MDs é mais comum como forma de organização do discurso ou de expressão de funções intersubjetivas. Além disso, estariam alguns dos MDs observados no corpus classificados em outras categorias funcionais que não as descritas no referencial teórico? Dessa forma, o objetivo principal é de analisar as interações orais e espontâneas do curso online acerca do uso, função e frequência de MDs. O estudo caracteriza-se como uma pesquisa qualitativa e exploratória, com uma abordagem longitudinal baseada em observação não-participante. A metodologia fundamenta-se na análise da conversa, linguística de corpus e pragmática de corpus. O corpus foi coletado a partir de gravações de aulas de um curso de extensão online realizado por plataforma de videoconferência. A transcrição do corpus foi realizada pelo software CLAN (Computerized Language Analysis). Os resultados demonstram que, em alguns casos, MDs foram empregados com funções diferentes das descritas na literatura ou com significado diluído quando dentro sequências de MDs. A maior parte dos MDs observados desempenharam função de organização do discurso. Ao final do estudo, a totalidade do corpus foi analisada e uma discussão aprofundada do uso e função de MDs no contexto de sala de aula online foi discutida, por um viés tanto teórico como pedagógico. Pesquisas futuras poderiam focar-se na análise de MDs específicos em contextos de aulas online e no ensino explícito de MDs em salas de aula de língua estrangeira.por
dc.description.provenanceSubmitted by PPG Letras ([email protected]) on 2023-05-29T12:46:40Z No. of bitstreams: 1 LETICIA MELLO CEZAR - DISSERTAÇÃO.pdf: 2400479 bytes, checksum: 643939fe0b65e2d16e8103ba1f464320 (MD5)eng
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Sarajane Pan ([email protected]) on 2023-06-20T13:39:15Z (GMT) No. of bitstreams: 1 LETICIA MELLO CEZAR - DISSERTAÇÃO.pdf: 2400479 bytes, checksum: 643939fe0b65e2d16e8103ba1f464320 (MD5)eng
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2023-06-20T13:45:49Z (GMT). No. of bitstreams: 1 LETICIA MELLO CEZAR - DISSERTAÇÃO.pdf: 2400479 bytes, checksum: 643939fe0b65e2d16e8103ba1f464320 (MD5) Previous issue date: 2023-02-27eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESpor
dc.formatapplication/pdf*
dc.thumbnail.urlhttps://tede2.pucrs.br/tede2/retrieve/188029/LETICIA%20MELLO%20CEZAR%20-%20DISSERTA%c3%87%c3%83O.pdf.jpg*
dc.languageporpor
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpor
dc.publisher.departmentEscola de Humanidadespor
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.initialsPUCRSpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Letraspor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectDiscourse Markerseng
dc.subjectCorpus Linguisticseng
dc.subjectCorpus Pragmaticseng
dc.subjectConversation Analysiseng
dc.subjectOnline Courseeng
dc.subjectMarcadores Discursivospor
dc.subjectLinguística de Corpuspor
dc.subjectPragmática de Corpuspor
dc.subjectAnálise da Conversapor
dc.subjectCurso Onlinepor
dc.subject.cnpqLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASpor
dc.titleAn analysis of the use of discourse markers in an online coursepor
dc.typeDissertaçãopor
dc.restricao.situacaoTrabalho não apresenta restrição para publicaçãopor
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Letras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LETICIA MELLO CEZAR - DISSERTAÇÃO.pdfLETICIA_MELLO_CEZAR_DIS2.34 MBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.