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Please use this identifier to cite or link to this item: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8783
Document type: Dissertação
Title: The use of gamification to support the onboarding of newcomers in oss
Author: Toscani, Carolina Lemos 
Advisor: Marczak, Sabrina dos Santos
First advisor-co: Steinmacher, Igor
Abstract (native): Open Source Software (OSS) projects depend on volunteers’ contributions and need a continuous influx of newcomers for their sustainability. However, newcomers face many barriers when making their first contribution. In a previous work, a web based portal called FLOSSCoach was proposed to support the first contribution of newcomers to OSS. The preliminary evaluation of the portal indicated that FLOSSCoach has played an important role in guiding newcomers and in lowering barriers related to the orientation and the contribution processes. On the other hand, gamification is widely used to engage and motivate people to accomplish tasks and improve their performance. The main goal of this research is to gamify the FLOSSCoach portal aiming to identify how gamification can support the newcomers first contributions in OSS projects. We used a Generic Framework for apply gamification in environments to guide the gamification, that result eight game elements. From these results, a preliminary FLOSSCoach gamification proposal was built in the and the proposal evaluation was conducted with wireframes FLOSSCoach Gamification Proposal phase. Changes and a second evaluation with high-fidelity prototype in the second, during the Proposal Refinement. As a result of this process, we have the FLOSSCoach gamification proposal.
Abstract (english): Os projetos de Software Livre dependem das contribuições de voluntários e precisam de um influxo contínuo de novatos para sua sustentabilidade. No entanto, os novatos enfrentam muitas barreiras ao fazer sua primeira contribuição. Em um trabalho anterior, um portal web chamado FLOSSCoach foi proposto para apoiar a primeira contribuição desses aos projetos de Software Livre. A avaliação preliminar do portal indicou que o FLOSSCoach desempenhou um papel importante na orientação desses novatos e na redução das barreiras relacionadas aos processos de contribuição. Por outro lado, a gamificação é amplamente utilizada para envolver e motivar as pessoas a realizar tarefas a melhorar seu desempenho. Esta pesquisa sugere uma proposta de gamificação para o portal FLOSSCoach com o objetivo de apoiar as primeiras contribuições dos novatos em projetos de Software Livre. Um framework para auxiliar a gamificação em ambientes genéricos foi escolhido na literatura para guiar a escolha dos elementos. Deste processo, oito elementos de jogos foram escolhidos e uma proposta preliminar de gamificação FLOSSCoach foi construída para o FLOSSCoach. Uma avaliação preliminar do projeto foi realizada com wireframes e, depois do refinamento da proposta, outra avaliação com protótipos de alta fidelidade, durante a fase de Refinamento do FLOSSCoach. Como resultado deste processo, temos a proposta de gamificação do FLOSSCoach.
Keywords: Gamification
Newcomers
Open Source Software
Collaboration
Qualitative
Novatos
Software Livre
Colaboração
Qualitativo
CNPQ Knowledge Areas: CIENCIA DA COMPUTACAO::TEORIA DA COMPUTACAO
Language: eng
Country: Brasil
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Institution Acronym: PUCRS
Department: Escola Politécnica
Program: Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação
Access type: Acesso Aberto
Fulltext access restriction: Trabalho não apresenta restrição para publicação
URI: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8783
Issue Date: 26-Mar-2018
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação

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