Share record |
|
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8528
Document type: | Dissertação |
Title: | Da entrevista à observação da ação : uma tendência realista-fabular no cinema brasileiro pós-2010 |
Author: | Feix, Daniel |
Advisor: | Gutfreind, Cristiane Freitas |
Abstract (native): | Esta dissertação tem como objetivo analisar a mudança da tendência dos documentários de entrevista, no cinema brasileiro do século XXI, para os filmes nos quais o encontro do Eu (o realizador e sua equipe) com o Outro (o personagem) se dá por meio da observação da ação. Com a câmera distante, capturando a intriga antes apenas relatada (KRACAUER, 1997), os filmes mineiros A falta que me faz (2010), O céu sobre os ombros (2011) e Girimunho (2012) implementaram gradativamente essa mudança. Neste estudo, os três são analisados a partir de algumas de suas sequências-chave, que dão a ver a incorporação de elementos do extracampo à imagem (BURCH, 2015), estabelecem um “efeito de presença” (RAMOS, 2008; DIDI-HUBERMAN, 2010) e uma “fabulação” (GUIMARÃES, 2001; DELEUZE, 2013) que reconfigura a relação entre o personagem e o espaço em que ele vive. Essas características são fundadoras da tendência realista-fabular no cinema nacional do período. |
Abstract (english): | This study aims to analyze the changing from the interviews documentarie’s trend, in the brazilian movies of the 21st century, to those films in witch the meeting between I (moviemaker and his team) and the Other (characters) use the observation of action as a resource. With the camara afar, capturing the intrigue that was only told as of before (KRACAUER, 1997), the feature films from Minas Gerais A falta que me faz (2010), O céu sobre os ombros (2011) and Girimunho (2012) gradually implement that change. In this study, these aforementioned movies are analyzed starting of their key-sequences, that display the incorporation of extrafield elements to the image (BURCH, 2015), stablish a “presence effect” (RAMOS, 2008; DIDI-HUBERMAN, 2010) and a “fabulation” (GUIMARÃES, 2001; DELEUZE, 2013) witch reconfigures the bonds between characters and the spaces they live in. These characteristics mould the realistic-fabulate trend in brazilian movies of this period. |
Keywords: | Cinema Brasileiro Cinema Mineiro Documentário Efeito de Presença Espaço |
CNPQ Knowledge Areas: | CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
Institution Acronym: | PUCRS |
Department: | Escola de Comunicação, Arte e Design |
Program: | Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social |
Access type: | Acesso Aberto |
Fulltext access restriction: | Trabalho não apresenta restrição para publicação |
URI: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8528 |
Issue Date: | 28-Mar-2019 |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Daniel_Ricardo_Feix_Dis.pdf | DANIEL_FEIX_DIS | 1.6 MB | Adobe PDF | Download/Open Preview |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.